27 Eylül 2012 Perşembe

Nissan 200SX S13 Walkthrough

Bu konu , S13 almayi planlayip kafasi karisik olanlara , yeni almis ne yapmasi gerektigine karar veremeyenlere , modifiye önerileri isteyenler içindir. Konu kendi kisisel 5 senelik S13 tecrübem, bilgilerim ve arastirmalarima dayalidir. Yoruma açiktir. 

Konuyu açmamin sebebi son 1 aydir yaklasik 10 kisiden alirken neyine bakmak lazim , neler yapmak lazim özel mesajı almam . 

Nissan 200SX S13 

Temel olarak 2 kasasi bulunan S13 ün TR'de bildigimiz kasasi RS13 ve PS13 olarak ikiye ayrilir . 

PS13 den pek bahsetmenin anlami yok zira TR de sadece 1 adet var. (selam senat)

Fastback S13 1989-1998 yillari arasinda üretildi. 

1989-1991 = Pre-Facelift ( Zenki )
1991-1995 = Facelift ( Chuki )
1995-1998 = Kouki(RPS13)( SR20DET ) (TR de mevcut degil) 

Zenki : 

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1024x768.


Chuki : 

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600.


Kouki :

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1024x619.




Teknik Bilgiler : 

Motor Kodu : CA18DET - CA = Motor Kodu / 18 = Motor Hacmi / D = Dual Over Head Camshaft / E = Injection / T = Turbo )
Motor Hacmi : 1809cc
Çap x Strok : 83.0mm X 83.6mm
Beygir : Katalizorsüz 175Hp , Katalizörlü 167Hp
Tork : Katalisorsuz 225Nm Katalizorlu 215Nm
Silindir Adedi : 4 
Subab Adedi : 16
Sikistirma : 8.5:1
0-100 = Katalizorsuz 6.9sn / Katalizorlü 7.5sn
Atesleme : Egzantrik açi okuyuculu (CAS= Cam Angle Sensor) - Elektronik 
Ateşleme Sırası : 1-3-4-2
Kesici : 7400Rpm 
Yakit Tipi : Çok nokta enjeksiyon (Regülator : 2.5 bar static rate ) 
Enjektör : 370cc Üstten besleme , yüksek direnç .
Turbo : Garrett T25 .48AR ( 10PSI = 0.65Bar ) 
Intercooler : tekerlek davlumbazi içi intercooler "WMIC"
Motor tipi : Üstten çift egzantrikli
Blok/Kapak materyali : Döküm blok - Alüminyum Kapak
Bos Agirlik : 1200 kg ( türkiye içinde çesitli donanimda tipleri var , agirlik degisken assagida belirtecegim ) 
Avans : 15° ÜÖN
Buji : NGK BCPR6ES-11 / PFR6A-11
Rölanti : Soguk 1300Rpm - Sicak 800Rpm
Jantlar : 15" x 6" 40ET
Lastikler : 195/60/15 ön/arka

Egzantrikler : 
Tip - Deger
Açi (Emme) - 240° 
Açi (Egzoz ) - 248° 
Lift Emme(mm) - 7.80
Lift Egzoz(mm) - 8.50

Sanziman Oranlari : 

Avrupa Dışı : 
1st: 3.321
2nd: 1.902
3rd: 1.308
4th: 1.000
5th: 0.838
Reverse: 3.382
Final Drive: 4.363 

Avrupa :
1st: 3.592
2nd: 2.057
3rd: 1.361
4th: 1.000
5th: 0.821
Reverse: 3.382
Final Drive: 3.916 

(Türkiyedekilerin bir kısmı avrupa modeli, bir kısmı avrupa dışı model, aşşağıda belirteceğim) 


Model Yılı Farkları : 

Pre-Facelift - Facelift geçişindeki temel farklar; 

-Ön tampon ve lipi 
-Ön tampon yan etekleri 
-Direksiyon simidi (benzer fakat aynı değil) 
- Ön panel Pre-facelift de tek parça facelift de 3 parça 
- Göğüsün dokuları farklı 
- Koltuklar Pre-facelift de kafalıklı , Facelift de tek parça ortada boşluk var. ( Geçiş döneminde bazı faceliftlerde eski tip koltuk olduğu da oluyor . )


Avrupa Dışı / Avrupa farkları :
(ayrırım şasi kodundan oluyor : Avrupa : JN10RS13U0XXXXXX - Avrupa Dışı : RS13XXXXXX)

- Avrupa modellerde ön 4mm daha kalın ( orjinal kalan varsa)
- Avrupa modellerinde , Diferansiyel soğutucusu ve difransiyel yağı sensörü var. 
- Kadran çevresindeki düğmelerin yerleri farklı 
- Şanzıman / difransiyel oranları farklı . 

Donanım Farkları : 

Yoğunluklar TR de mevcut olanlar en altın bir üstündeki paket . 
Benim TR içinde gördüğüm 4 çeşit trim var . 

1.( %90 bu trimde )
-Klima 

2.
-Klima
-ABS

3.
-Klima
-ABS
-Sunroof 

4.
-Klima
-ABS
-Sunroof
-Bagaj stobu. 



Kronik Problemler : 

- Benzin Pompası 
- Maf
- Elektrik tesisatı problemleri ( aracın geçmişine bağlı olarak )
- Bobin
- Termostat / radyatör / fan 
- Cas / Maf ( nadir olarak)
- Hararet ( Nadir ) 
- Debriyaj üst merkez iç contaları (debriyaj pedalının üst tarafında yağ belirtisi )
- Enjektör O-Ringleri ( genelde sökülen geri takılıyor ve benzin kaçırıyor )

Alınırken bakılması gerekenler : 
(Önem sırasına göre yazılmıştır)

- Motor durumu ( standart işler soğukken yatak / kapak / etek sesi dinleme ) + kompresyon testi 
- Egzoz dumanı kontrolü 
- Elektrik tesisatı ! (arabadan soğumak istemiyorsanız en önemli nokta)
- Kapı içleri menteşe kısımlarındaki paslar
- Rölanti sabitliği 
- Bobin dış görünüşü ve tesisatı ( bobinde erime, tesisatta kavrulma yada benzeri durum mevcut mu )
- Motor içi genel görünüm ( bu arabanın nasıl bakıldığına 1e1 gösterge )

Geri kalanı standart bakılacak şeyler.
Ekstra olarak : S13 lerin bir özelliği , arkadan kazası varsa eğer sert şekilde , arka kulelerin önündeki taban saçları eğiliyor , oradan arka kasasını ve ön kazasını da farların hemen arkasında farı tutan civataların olduğu kısımda plastik parçalar vardır üzerinde nissan yazan , onların mevcut olup olmadığını kontrol edip ön kazasını anlayabilirsiniz . Ayrıca far ayakları da çok pahalı olduğundan genelde ön kazalarda kırılan far kaldır/aç ayaklarını mazda 323 takıyorlar . internetten orjinaliyle şeklini karşılaştırıp anlayabilirsiniz. 



Alındıktan sonra ilk yapılması gerekenler (standart binici , gazcı farketmez) : 

- Benzin pompası ! 
- Vakum ve intercooler kaçak kontrolü 
- Gaz gelebeği / rölanti valfi / Maf temizliği 
- Yağ kaçakları ! 
- Araçtaki tüm yağlar , yeni değiştiğini bilseniz bile) ( motor - şanzıman - difransiyel ) 
- Bujiler BCPR6ES-11 (genelde bilmeyen kullanıcların araçlarından abuk subuk bujiler çıkıyor , kesinlikle orjinal buji kullanın , bir sürü problemin önüne geçersiniz , yuvaya uyan her buji CA18 e uyumlu değildir ! )
- Yağ filtresi ( muhakkak OEM kullanın! ) 


Mümkünse: 
- Turbo / egzoz manifoldu / egzoz contaları 
- Turbo yağ geliş - geri dönüş , su geliş- geri dönüş hortumları 
- intercooler hattı kelepçeleri 
- Radyatör ve hortumları 
- Triger ve kayışlar 
- Motul 15-50 300V motorsport(istanbul) 5-40 (ankara) 
- Elektrikli fan ! ( Bu konuyla ilgili detaylı açıklama ve şema çizimi için yardımcı olurum 
- Debriyaj üst merkez tamir takımı
- Enjektör O-Ringleri

Modifiye :

Stage 1 : 

- Açık hava filtresi ( orjinal maf a flanş kesilip tutturulur , orjinal kazanın arkasında bakır parça var onu kazandan söküp içine 70 lik boru kaynattırıp adaptör oalrak kullanılır)
- Egzoz 76 olarak seçiliyor genelde , 3 susturucu var mevcutta muhteşem ferahlıyor üst devirler egzozdan sonra , ayrıca egzoz koyulacaksa turbo elbow un da 76 lık olanıyla değiştirilmesi tavsiye edilir. 
- Boost Controller ( orjinal intercooler ile 0.8 e kadar açılabilinir. )
-Benzin Pompası
- Turbo basınç. ve EGT saati 

Stage 2 : 

- Soğutma ( Elektrikli fanlar ve geniş radyatöre geçilmesi )
- Front Mount IC ve ara boruları ( Kale nin 9 LT lik intercoolerı bayağı iş görüyor , daha büyükleri için tamponu kesmek ve ön kaza demirini sökmek gerekiyor )
- T25 ile 1 bar ( maf limiti ) a kadar basınç açılabilinir. 
- SAFC ve Wideband ile benzin verilebilinir fakat ben tercih etmiyorum kişisel olarak.
- Z32 takılabilinir aslında bu stage de fakat T25 ile pek anlamı yok. 
- Fren balataları ( orjinal frenler hakikatten kötü  )
- Coilover
- Kilitli diferansiyel / kaynak 
- Busking kit 
- Ön / Arka üst kule gergileri 
- Yağ Basınç / Yağ sıcaklık göstergeleri 


Stage 3 : 

( Motorun sağlığına/durumuna göre ) 
- Turbo ( Seçenekler bol - T28(S14 turbosu) / 2560 / 2860 popüler )
- Z32 Maf ( Map lı standalone a geçilirse tabi buna gerek yok )
- Egzoz Manifoldu 
- 7 yada 8 soğuk buji 
- Üst kapak contası 
- Kapak saplamaları (ARP de mevcut)
- Standalone beyin ( aşşağıda örnekleyeceğim ) 
- Komple fren sistemi
- Alt gergiler / kamber kolları ( mümkünse rot kolları , rot başları )
- Enjektör + regülatör 
- Yağ Soğutucusu

Stage 4 : 

- Piston 
- Piston Kolu 
- Kol saplamaları ( ARP de mevcut , kolun kendi saplamaları da markaya göre kullanılabilinir.)
- ana/kol yatakları 
- Kapak işlemleri ( polishing / porting )
- Subab / Guide / Subab yayı / Şapka ( solid kapağa geçilecekse egzantriklerde burada değişiyor )
- Yağ pompası / Su pompası 


Stage 5 : 

- Egzantrik
- Aftermarket bobin
- Ateşleme sistemi 
- Custom emme manifoldu. 
- Yeni benzin hatları 
- External benzin deposu



Parça Seçenekleri : 


Piston : 

- Wiseco 
- CP 
- Wössner 
- Tomei ( bulunmuyor artık pek )

Kol : 

- Pauter 
- K1
- Pec 

Yatak : 

- ACL 
- Tomei 

Beyin :

(Standalone)
- Aem V1/V2
- Power FC 
- Haltech 
- HKS F-Con 
- Nistune

(Piggyback- Ben kapımın önünden geçirmesem de seçenekler; )
- Greddy E-manage Ultimate
- SAFC
- Aem FIC

Enjektör ( Top Feed - High Emp. ) : 

- Tomei 
- Sard
- EVO 9 ( 550cc - ben kullanıyorum kendi aracımda ) 
- RC 

Turbo ( amaca göre değişkenlik gösterir , fakat popüler olanlar şu şekilde) : 

- Garrett GT2560 
- " GT2860R / RS ( .64 A/R tercih edilmeli, .86 A/R fazla büyük )
- " GT2871 ( Üst devir ) Low mount manifoldda kulağa deyiyo , kulakta işlem gerektirir. 

Fantazi : 

- Top mount Twin scroll manifold ile GTX3076 ( olsada yesek ) 
Bobin : 

- Splitfire ( Sıfırı artık yok , elde kalanlar ve ikinci eller var )
- Superspark

Egzantrik : 

- Tomei Poncam ( orjinal hidrolik iticilerle kullanılabilinir )
- Tomei Procam ( Solid iticilere geçmek mecburi )
- HKS 264 ( hafif agresif egzantrik , nadir bulunuyor , orjinal iteceklerle kullanılıyor )

Fren Sistemi : 

-S14 komple fren sistemi disklerle birlikte bolt-on kullanılıyor , diskler 4 bijona çevrilmesi şartı ile )
- 300ZX Z32 Turbo/Non-Turbo fren sistmei komple geçiliyor diskler 4 bijona döndürülerek , El freni tesisatında modifiye gerekiyor )
- XYZ/D2 gibi markaların komple kitleri var. 

Orjinal fren merkezi büyük frenler için bazen hissiz kalabiliyor , fren merkezi de S14 veya Z32 ile değiştirilebilinir bolt on olarak . JDM merkezlerin girişleri terste kalıyor. Yolcu tarafına bakan 3 çıkışlı merkezler de uydurulup kullanılabilinir. (2 çıkış önlere 1 çıkış arka frenlere)

Kapak Contası : 
(Siparişte piston ölçüsü belirtilmesi önemli)
- Cometic (Yağ yolları daha iyi soğutma için 2-3-4. pistonlarda kapatılmış , yağ basıncı arttırılmış, kapaktan çevriliyor)
- Greddy 


Egzoz Manifoldu : 
(Tüm CA18 cilerin baş ağrısı , ben 2.5 senedir e-bay malı manifold kullanıyorum , turboya destek yaptım aşşağıya ağırlık binmiyor dolayısı ile kaynak çatlaması vs yok )

- E-bay malı 
- Synaptics ( sipariş üstüne )
- Custom 


Yedek Parça & Usta :


Kaporta parçaları hariç geri kalan parçaların bulunması eskisi kadar zor değil. Yurtdışından istediğiniz her türlü parça geliyor parasını verdiğiniz sürece , kaporta parçaları dahil. Bakım parçalaırnın zaten tamamı türkiyede var , ufak tefek parçalar da iç ortam çıta sinyal vs gibi çıkmacılardan bulunabiliyor . Ahbap olduğumuz, beraber çalıştığımız 1 den fazla insan var , ben
im henüz arayıpda bulamadığım parça olmadı , bulupta pahalılığından alamadığım parça oldu ama . Sonuç olarak istediiniz parçayı bulabiliyorsunuz. Gerekirse hurda S13 lerden sökerek yada çıkmacılardan temin ediliyor en kötü. S13 modifiye eden insnaların ellerinde de bir çok çıkan orjinal parça da var bunlar da zaman zaman iş görebiliyor . Örnek olarak benim orjinal süspansiyonlarım adanaya , piston ve kollarım antalyaya , enjektör ve maf istanbulda , intercooler izmirde , fan davlumbazı çanakkalede ki S13 sahibi arkadaşlarımın arabalarında tekrar kullanıldı. 

Usta konusuna gelince , yine eskisi gibi kapalı kutu bir araba değil S13 biraz uğraşınca aslında çok zor da değil sistemi . Manuel okumayla bile çözülebilecek ateşleme soğutma turbo basınç ve vakum sistemi var. Benim bulunduğum yerde usta yok diyecekler için, kendiniz problemin çözümüyle ilgili önce araştırma yapıp sonra mekanikten anlayan herhangi bir ustaya da arabanızı yaptırabilirsiniz. Aman hırsız , çakal , fırsatçı ustalara dikkat. Büyük işin altına girmeden önce bir sağa sola sordurmakta fayda var . Daha geçen gün yeni motor yapılmış diye (bir arkadaşıma almak için ) gittiğim bir S13 ün 3. silindirinde 0 sıkıştırma 1 silindirinde de 3 parmak benzin çıktı . Ustalar'ın her dediğine %100 inanmamakta fayda var . 


Elektrik Tesisatı : 

Konu ile ilgili en büyük problem , artık yıllar içinde sudan ısıdan kavrulmuş kabloların yarattığı kaçak problemleri. Bunların önüne önceden geçmek maalesef pek mümkün değil . Anca tüm tesisatın baştan çekilmesi hariç . 

Şaseleme ; motorlarda yapılan işlemlerde ustalar bazen şaseleme(topraklama) kablolarını pek önemsemeyip bağlamayabiliyor. S13 ün motor havuzunda normalde 3 adet topraklama mevcut . Bunlardan herhangi birinin yapılmamış olması bazen problemlere sebep olabiliyor. Bobin kısmındaki takılı olmayan/unutulan toprak genelde ateşleme zayıflığına sebep olabiliyor. Konu ile ilgili 2 arabada problem yaşadık daha önce. 


Soketler; Soketlerin üstüne geçen demir klipsler genelde kayboluyor , takılmıyor , unutuluyor , düşüyor ve bundan ötürü soketler tam oturmuyor yada yerinden çıkıyor . Bu demir klipsleri de bulmak işkence . Üzerine tel sarılıp çözülüyor fakat tabiki orjinal gibi değil. Ayrıca soketlerin dipleri çok hassas kablolar oynamadan dolayı kırık olabiliyor , yada kablolar kopunca uğralmayıp direk soketi kesip kablolar yüksükle pinlere tutturuluyor , bunlar da bir süre sonra oksitlenme yada birbirine temasdan kısa devre yaptırabiliyor. Rölanti sensörünün üstündeki soketler genelde en çok kırılanlar gördüğüm kadarıyla S13lerde. 

Sonradan eklenen cihazlar ; müzik sistemi , alarmlar , sis farı - neon tesisatları ; beslemeleri genelde direksiyonun altında soldaki sigorta kutusundan alınıyor , bu da direksiyon altı tesisatını hallaç pamuğuna çevriliyor. Sigorta kutusundan alınması yine kötünün iyisi , bazende kabloların izolasyonları ortadan sıyrılıp üzerine bağlanıyor . Bunlar orjinal tesisatın tahmin edeceğiniz gibi içine ediyor. Ayrıca alarm vs gibi üzerinde onalrca kablo bulunan cihazların kalitesiz montajları problem yaratabiliyor. 

Röle ve sigorta kutuları ; motor içinde bulunan 2 adet röle kutusu birisi akünün yanında diğeri filtre kazanının altında , genelde çok hırpalanmış, kutuları kırılmış , kapakları kayıp , ayakları kırılmış üzerlerinde çifte telli oynanmış oluyor . Bunlara aracı alırken çok dikkat etmek lazım , problemlerin ana sebepleri . yada aldıktan sonra güvenilen bir elektrikçiye toplattırmak lazım . Kendi kendine çalışan farlar , silecekler , sinyallerin sebepleri bu röle kutuları . 


Amerikada bir firma ( Wiring Specialities ) ca18det için sıfır ecu-motor harness i üretmeye başladı , şimdilik alan var ama takan yok henüz takip ediyorum . 300$ gibi bir fiyat yazdılar , bir kaç kişi denesin ondan sonra bir toplu alın yapabiliriz ucuza gelir. Haberleri veririm burda. 


Service/Workshop Manuals:

http://180sx.strent.net/servicemanuals.php

Faydalı Siteler : 

SXOC : http://www.sxoc.com/vbb/forum.php
Nico Club : http://forums.nicoclub.com/
Zilvia : http://www.zilvia.net/






Hala okumaya devam ediyorsanız ; kişisel kullanıcı yorumlarım :

- S13 ün tek ihtiyacı şevkat , ve araştırma . Aracın ustası kendiniz olmalısınız , problem çıktığında forum okumayı , araca vakit ayırmayı yapabilmeniz lazım . yoksa sizin için tamamen baş ağrısı olur araba . Sanayiiden çıkmayan S13 ler de bu yüzden oradalar . Kapaklı far ucuz tek kapılı diye S13 alanlar yada "ben alırım 5 kuruş harcamadan binerim" diyenler görüyoruz ki 6 ay sonra satıyorlar arabalarını . Sevdalısı olmayana yük S13 . Zor araba kabul . Fakat istediğini verdiğiniz zaman da ne durduk yerde yolda bırakır ne de süpriz problem çıkartır . önemli olan vakitlice çıkacak problemlerin önüne geçmektir. Ben aşığım arabama 4 sene oldu varımı yoğumu gözümü kırpmadan harcadım sonunda da istediğim gibi oldu . Maaşallah 1 senedir servise bile girmedi araba , çıkan problemi kendim çözüyorum onlarda çıtır çerez problemler. Eğer düzgün yaparsanız CA18DET de iyi motordur S13 de iyi arabadır . Korkulacak hiçbirşey yok almayı planlayanlara. Üsteki yazdıklarım uygulandığı sürece. Elektrik tesisatı parmaklanmış araba almayın, gerisi zaten hallolur . 

Ve unutulmaması lazımki , sizin yaşadığınız problemi daha önce muhakkak başka birisi de yaşamıştır , araştırıp çözümü bulmak sizin elinizde. 



Her zaman söylediğim gibi ; ne olursa olsun kendi adıma ve ertafımdaki S13 sahipleri adına söylüyorum ki , kullanıclar her zaman birbirinin ardında . Yardımlaşma tahmin edilenin üzerinde , bunu S13 alıp içimizden herhangi birine soru sormuş herkez de onaylayacaktır . 


Bu yazıyı sürekli güncel tutacağım , herhangi bir sorusu olan varsa da direk iletişime yada konuya yazabilirler . Elimden geldiğince yardımcı olurum her konuda . 

Şimdilik bu kadar. Yazı hatası varsa affola. İyi Günler 


Cihan Efe Gürses
Spawn 2012

* Alıntıdır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder